torsdag 25. februar 2010

Fremmedspråkene



Det finnes nå et utall av muligheter for å lære seg fremmedspråk. Problemet er i grunnen akkurat dette: et utall av muligheter.Mange nasjonale radio og TV-stasjoner lager undervisningsopplegg for sitt nasjonalspråk. Universiteter, organisasjoner for språk og kultur, privatpersoner og forlag, alle bruker de egenprodusert materiale med tekster, lyd og video, og knytter det opp mot treningsprogram for uttale, lytteforståelse, ordtrening osv. Som lærer i fremmedspråk trenger jeg en oversiktlig tirettelagt tjeneste for å finne fram og organisere det jeg mener er nyttig for mine elever. Forlagene har etterhvert laget mange tester og en del tekster og lytteøvelser som de har lagt ut på nettet. Alt er pent og ryddig, og selvfølgelig knytta til en lærebok. Hverken pedagogisk eller metodisk gir dette noen muligheter for mangfold i opplæringa, men det blir heller ingen muligheter for å gå seg bort i en flimmer av nett-tilbud. Og heller ikke noen god og effektiv opplæring som en skulle tro alle tilbudene på nettet gir. Med alt som ligger av muligheter på nettet, både for å hente informasjon, bearbeide og presentere på målspråket, skulle en tro at situasjonen for fremmedspråkene var bedre. Det er den imidlertid ikke. Jeg kan ikke bare legge ut en mengde linker til elevene og be de gå i gang. Jeg trenger en mulighet for tilrettelegging, for å få til en framdrift og motivasjon som gir en følelse av å beherske målspråket etterhvert. Jeg tilhørere nett-nomadene og lenkesamlingene mine på Delicious, Favoritter, egne websider tilrettelagt for å søke etter media for franskfaget, bloggene mine, dokumenter med opplegg og pill råtne lenkesamlinger begynner å bli lang. It's learning er selfølgelig til litt hjelp. Litt. Så har jeg prøvd med Netvibes. Flott. Men hvor ble det nå av den sida jeg trenger akkurat nå, blant de 1000 RSS-feedene som blinker om kapp med mine frustrasjoner og dårlig valgte fanenavn. Jeg sender moduler med samlinger av RSS-feed til elevene fra Netvibes, og de tar i mot. Dette funker, tenkte jeg, helt til jeg så en av elevenes Netvibes som blinka mot meg med en vimpel og fanesamling som så ut som et festpynta orlogsfartøy. Jeg kom til å tenke på Svend Andre Horgens blogg, Gjemmesiden. Elevene drømmer sikkert om en side der det ikke står en hjem-button, men en gjem-button. For å avslutte med det konstruktive: Det finnes svært mye bra. Går det an å legge hodene sammen og finne en måte å presentere gode sider, gode opplegg, gode motivasjonstester, på en slik måte at elevene blir interesserte og ikke flykter inn på Googles søkemotor når verden blir litt komplisert og vanskelig. Noe av det mest interessante jeg har funnet i det siste er Lingoversity,Gi meg gjerne en tilbakemelding om hva du syns om den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...