lørdag 13. februar 2010

Forretningsmodell og digitale læremidler



Jeg har fått innbydelse til en konferanse i Oslo der forleggerforeninga har fått tak i en rekke foredragsholdere som skal snakke om digitale læremidler. Forleggerforeninga ønsker å vise at gode digitale læremidler med høy kvalitet kun kan produseres av de store forlagene. Jeg er ikke i tvil om at alle forlag kan produsere gode digitale læremidler. Det jeg er mer spent på med en slik konferanse er hva som vil bli sagt om distribusjon og forretningsmodeller for denne produksjonen. Det er vel antageligvis derfor jeg ikke kan se at NDLA er nevnt noe sted i innbydelsen eller programmet ellers. Saken er jo den at NDLA ikke er noen konkurrent til forlagene når det gjelder innholdsproduksjon. Tvert imot. NDLA er en kunde. Det er på tide at forleggerforeninga tar inn over seg at de aldri vil komme noen vei ved å slåss mot NDLA. Det er stortingsvedtaket om at elevene i videregående skole skal ha gratis læremidler de må slåss mot. Det har tatt et par år før forleggerforeninga nå skjønner at det ikke er noen vits i å slåss for at elevene skal ha nye bøker i kostbare papirutgaver hvert år. Det er kanskje bare Ottar Grepstad (se tidliger innlegg)som mener at et velmøblert borgerlig hjem må ha minst en vegg tapetsert med gamle skolebøker. NDLA representerer bare en ny forretningsmodell, som uansett er en gevinst for fylkeskommunene, og for lærere og elever og deres behov for varierte læremidler. Konferansen er vel bare en av mange markeringer vi vil se fra forlagsbransjen i tida framover. Hvor desperate forlagene nå er, og hvilke enorme fortjenester de har hatt på elever og foreldre, viser jo også at de har hyret inn landets mest kjente kommunikasjonsbyrå, Geelmuyden. Kise. Neppe noen billig satsing for å få fjernet ubehagelig konkurranse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...