søndag 1. februar 2009

Den digitale skattejakten

Den digitale skattejakten startet i september 2008. Vi fant ut at om vi skulle kunne fortsette internopplæring i pedagogisk bruk av IKT måtte vi tenke nytt. Fylkeskommunen har satset voldsomt på bruk av IKT i skolen, både med bærbare datamaskiner til alle elevene, et bredbåndsnett levert av Eidsiva og en læringsplattform som nå er i bruk av samtlige elever og lærere. Det er imidlertid ikke nok å sitte med godt verktøy om en er usikker på hva det kan brukes til. Selv om infrastrukturen er på plass må det også skapes et innhold som står i forhold til undervisningsmålene. Med den utviklinga vi har sett de sista åra på Internett, web2.0, må lærerne kunne bruke IKT til langt mer enn å skrive i word og excel. Internett beveger seg nå inn i en fase med nye måter å kommunisere på. Den sosiale weben, 2.0, er i ferd med å bli kontekstuell, der vi må forholde deg til en stadig voksende informasjonsmengde, og raskere informasjonsflyt. Vi kommer til stadig å måtte velge nye kanaler, nye filtre, og om vi ikke bare skal ende opp som tause vitner til noe som flimrer på en skjerm, må vi skape våre egne kanaler, vårt eget innhold, både med eget og andres.
Den digitale skattejakten er ment å skulle gi inspirasjon og engasjement i forhold til selv å skulle finne løsninger på Internett, og så, med ulike verktøy, publisere dem på Internett.
Oppgavene ligger delvis som lydfiler på denne bloggen, delvis som bilder på denne siden: DEN DIGITALE SKATTEJAKTEN, og delvis med veiledninger og instruksjoner i læringsplattformen.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Synes dette var en morsom ide. Men er denne skattejakten tenkt brukt i forhold til elevene, eller som en læringssti, ved at lærere tar i bruk ulike digitale verktøy? Prøvde meg på oppgave 2. Interessant å finne Abbey of St. Sixtus på Google Earth, jeg hadde ikke brukt den tidligere, men fant den som mest hensiktsmessig. Tror dette kunne vært en ide for oss i sør også, som holder på med siste "vers" av Lærende Nettverk Hedmark, men i og med at dere legger oppgavene i Fronter, blir det lite share til lærere utenfor deres eget nettverk i Fronter. Da blir det litt dumt å kalle det en læringssti for lærere i Hedmark. Da kan dere heller ikke forvente ideer fra andre, utenfor deres eget nettverk.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...